تعمیر دژنکتور

تعمیر دژنکتور ؛ آشنایی دقیقتر با دژنکتورها

دژنکتور یکی از کلیدی ترین وسیله ها در سیستم های برقی می‌باشد. 

نام این قطعه (دژنکتور یا DISJOINTEUR) در واقع فرانسوی می‌باشد.

دژنکتور ها در واقع نوعی کلید قدرت هستند که امکان قطع نمودن زیر بار را دارا هستند.

نحوه ی کارکرد آن به این صورت است که اگر وسیله ‌ی مصرف کننده در حالت وصل قرار داشته باشد و یک جریان برق از دژنکتور خارج شود ، به دلیل سیستمی که در آن تعبیه شده است ، قابلیت این را دارد که  همزمان با اینکه وسیله ی مصرف کننده روشت است ، جریان را قطع و آنرا  از  مدار خارج نماید. 

یک نکته ی مهم این است که وسایل مشابه در این زمینه از قبیل دژنکتور ، سکسیونر ، بریکیر و … را با هم اشتباه نگیریم. 

تعمیر دژنکتور

دژنکتور چیست ؟

علاوه بر تعریف ارائه شده در بالا می‌توان تعریف دیگری برای این وسیله ارائه کرد ؛

این وسیله (دژنکتور) که علاوه بر این نام با نام های مدار شکن و قطع کننده مدار نیز شناخته می شود، یک کلید به منظور قطع و وصل نمودن اتوماتیک (سوییچ کردن) است.

که از مدار الکتریکی در برابر آسیب های ناشی از اضافه جریان که معمولا به خاطر اضافه بار یا اتصال کوتاه ایجاد می شود ، محافظت میکند.

یکی نکته ی بسیار مهم در مورد این قطعه این است ک علاوه بر این وظیفه‌ی گفته شده، به عنوان یک کلید مینیاتوری هم کار میکند.

به عبارت دیگر، در صورتی که اتصال کوتاه در مدار رخ دهد نیز ، با قطع جریان از مدار  مراقبت می‌کند. 

تعمیر دژنکتور

انواع دژنکتورها کدامند ؟

دژنکتورها متناسب با ویپگی‌های مربوط به ولتاژ و دمای مناسب و … به دسته و انواع گوناگونی تقسیم بندی می‌شوند که تعدادی از آن ها عبارتند از

۱ـ دژنکتور باولتاژ پایین یا (low voltage)

۲ـ دژنکتور حالت جامد یا (solid state)

۳ـ دژنکتور مغناطیسی یا (magnetic)

۴ـ دژنکتور حرارتی–مغناطیسی یا (thermal – magnetic)

۵ـ دژنکتور هیدرولیک – مغناطیسی یا (magnetic-hydraulic)

۶ـ دژنکتور قطع کننده انحصاری یا (ganged breaker)

۷ـ دژنکتور واحدهای شانت–تریپ یا (shunt – trip units)

۸ـ دژنکتور با ولتاژ متوسط یا (medium – voltage)

۹ـ دژنکتور با ولتاژ بالا یا (high voltage)

۱۰ـ دژنکتور با ولتاژ بالا گوگرد هگزافلوئورید یا (sulfur hexafluoride (SF6) high voltage)

۱۱ـ دژنکتور قطع شونده یا (disconnecting)

۱۲ـدژنکتور با ولتاژ بالا کربن دی اکسید یا (carbon dioxide high voltage)

در یک دسته بندی دیگر دژنکتور ها را به سه دسته تقسیم می‌کنند که این نیز عبارت است از ؛

۱ـ دژنکتور OCBS : با نام روغنی نیز شناخته می‌شود. 

این قطعه یک محفظه از جنس فولاد دارد که از روغن خاصی پر شده و عملیات قطع و وصل در آن صورت می‌گیرد. 

۲ـ دژنکتور گازی : ایم وسیله دارای یک گاز خاز با نام گوگرد هگزا فلوئورید می‌باشد.

 این نوع خاص که با گاز SF6 عایق بندی شده است.

به دلیل عایق بندی شدن، کم صدا بوده و همچنین حجم کمی را اشغال می‌نماید. 

برای محیط هایی در آنها از لحاظ فضا با مشکل روبرو هستیم، گزینه‌ی مناسبی است. 

۳ـ دژنکتور خلاء ای : این نوع دیگر در واقع در محفظه‌ی درونی خود هیچ مایع یا گازی ندارد.

به دلیل اینکه عملیات سوئیچ در فضای خلاء انجام می‌شود، بسیار کم صدا است.

این نوع خاص در مکان های عمومی مثل مترو کاربرد دارد. 

 

تعمیر دژنکتور

مشکلات و تعمیر دژنکتور

یکی از مشکلات عمده که در دژنکتور ها مشاهده می‌شود سوختن فیوز است. 

این اتفاق میتواند دلایل متعددی داشته باشد اما دانستن اطلاعاتی از قبیل زیر می تواند در شناسایی و رفع این مشکل کمک شایانی کند.

از دلایلی که برای سوختن فیوز دژنکتور می‌توان نام برد عبارتند از؛

۱ـ عوض نکردن روغن آن در زمان مناسب 

۲ـ  دقیق نبودن مقدار روغن آن (کمتر یا بیشتر بودن از محدوده ی مجاز)

۳ـ جریان بالاتر از جریان نامی مناسب برای قطعه بوده باشد.

۴ـ وجود هرگونه ناخالصی درون روغن مثل آب و هوا

۵ـ انجام تنظیمات نادرست 

۶ـ وجود هرگونه عدم تعادل در شبکه

حالا پس از شناخت ۶ دلیل ایجاد مشکل در دژنکتور ها به سراف مواردی می‌رویم که م‌توان در جلوگیری از ایجاد عیب کمک کند. 

این موارد جلوگیری عبارتند از :

۱ـ توجه جدی به مقدار های نامی (اسمی) مناسب فیوز

۲ـ کنترل و چک آپ با برنامه ریزی و منظم 

۳ـ چک کردن مقدار و کیفیت روغن آن به طور منظم 

۴ـ تنظیم نمودن مرتب و دقیق رله ها 

۵ـ مطالعه و انجام توصیه های درون دستورالعمل متناسب با نوع دژنکتور 

با تشکر از مطالعه‌ی این مطلب ، برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ تعمیر دژنکتور و کاربردهای آن به وبلاگ نیروترانس مراجعه نمایید.

5/5 ( 1 نظر )