دژنکتور روغنی از یک مخزن پر روغن تشکیل شده است اگر اضافه بار به وجود بیایید پیچک قطع یک فنر قوی را آزاد می کند که باعث کشیده شدن میله عایق و باز شدن کنتاکت ها می شود .
به محض جدا شدن کنتاکت ها جرقه شدیدی ایجاد می شود که باعث تبخیر روغن در اطراف جرقه می شود فشار گاز داغ ایجاد شده سبب تبخیر روغن و چرخش روغن در اطراف قوس شده که آن را خاموش میکند .
در کلیدهای پر قدرت مدرن قوس در بغل محفظه انفجار قرار می گیرد که گازهایی داغ سبب جریان شدید روغن میشود و این جریان در اطراف قوس باعث خاموش شدن آن می شود سایر کلیدها قدرت به نحوی طراحی شده است که قوس الکتریکی در آن منحنی وار و طولانی است و قوس تکه تکه خنک می شود.
امروزه برای صرفه جویی بیشتر در هزینه دژنکتور نیمه روغنی طراحی و تولید شده است ازمصرف روغن آن نصف دژنکتور روغنی است البته به دلیل خطر انفجار این مخزن روغن از این دژنکتور کمتر استفاده می شود.