تابلو برق شامل محفظه‌ای است که در سیستم الکتریکی؛ قطعات مختلف مدار را برای کنترل برق در خود جای داده است و مانع از تاثیر مخرب عوامل محیطی بر روی این قطعات و بروز خطرات احتمالی در محیط برای افراد می‌گردد. به بیانی دیگر تابلو برق در صنایع؛ کاربردی گسترده داشته و به منظور حفاظت و کنترل مدار در یک سیستم قدرت استفاده می‌شود. تابلو برق‌ صنعتی به منظور برق رسانی در ساختمان‌ها و انواع تجهیزات صنعتی از جمله پمپ‌ها، موتورها و طیف گسترده‌ایی از تجهیزات الکتریکی دیگر به کار گرفته می‌شود. تابلو برق‌ صنعتی بر اساس فاکتورهای خاصی طراحی و تولید می‌شود و جنس آن‌ عموما هم از فلز و هم ترکیبات غیر فلزی است. تابلو برق صنعتی در انواع تک فاز و سه فاز تولید شده است که اکثر مصرف کنندگان تابلو برق صنعتی از نوع سه فاز آن استفاده می‌کنند؛ زیرا این مدل از تابلو برق صنعتی دارای توان بالاتری نسبت به انواع تک فاز است.

قابل ذکر است که تابلو برق به صورت عموم و تابلو برق صنعتی به طور اخص دارای ویژگی‌های ذیل است:

1- بایستی ساده و قابل اطمینان باشد؛ ضمنا پایداری و عملکرد مناسبی در جهت برآورده کردن نیازهای سیستم داشته باشد.
2- در صورت بروز جریان ناشی از اتصال کوتاه یا هر گونه عیبی در شبکه؛ قادر به قطع به موقع و مناسب باشند.
3- قادر به تحمل پیوسته جریان و ولتاژ؛ بدون ایجاد حرارت اضافی، خرابی و یا شکست عایقی باشد.
4- تابلوهای برق صنعتی نقش اساسی در حفاظت و تنظیم سیستم توزیع برق دارند.

سوالات متداول

شما به راحتی می توانید از طریق شماره های زیر با کارشناسان نیرو ترانس در ارتباط باشید و از فرصت مشاوره رایگان خود استفاده نمایید.

02133934449  📞 |  09121036242 📞

پاسخ به این سوال نیازمند اطلاع از کار شما می باشد بنابراین جهت انتخاب بهترین گزینه برای خود با کارشناسان نیروترانس تماس بگیرید تا مناسب ترین انتخاب را داشته باشید!

02133934449  📞 |  09121036242 📞

بله شما می تواندی با مراجعه به فروشگاه نیروترانس واقع در لاله زار-كوچه بوشهرى-پاساژ تهران الكتريك-طبقه همكف-پلاك ١١٩ سفارش خود را به صورت حضوری دریافت نمایید.

فروشگاه نیروترانس با بیش از دو دهه تجربه فعالیت در زمینه تولید و فروش ترانس جریان، ترانس ولتاژ، تابلو برق صنعتی، سکسیونر و دژنکتور تمامی سعی خود را بر آن داشته تا اولویت اول خود را رضایت و اعتماد مشتری قرار دهد.

فروشگاه نیروترانس بصورت کاملا تخصصی سعی در فروش تجهیزات صنعتی و  با کیفیت و تولید شده توسط شرکت سازنده اصلی را دارد؛ بدیهی است که طبق قوانین تجارت الکترونیک ایران هر محصولی که آسیب یا ایرادی داشت و یا محصول اصل و اورجینال نبود، تا 7 روز توسط فروشنده گارانتی می شود و شما میتوانید محصول را مرجوع یا تعویض کنید.

هزینه ها به نسبت وزن، تعداد و فاصله کاملا متغیر است سعی می کنیم از هزینه های اضافی پرهیز کنیم و با مناسب ترین قیمت و در سریعترین زمان سفارش شما را به دستتان برسانیم.

قیمت تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی از جمله تابلو برق‌هایی است که به دو صورت فلزی و پلاستیکی ارائه می‌شود. از تجهیزات برق صنعتی محسوب می‌شود. تابلو برق دارای باکس محافظ است که داخل آن محل مناسبی برای نصب و سیم کشی تجهیزات است. تابلو برق برای حفاظت از تجهیزات برقی استفاده می‌شود. قیمت آن به معیار‌های مختلف مانند ولتاژ و نوع و طرح و ابعاد و اندازه و جنس دارد. قیمت تابلو برق از دویست هزار تومان شروع می‌شود.

فروشگاه نیرو ترانس عرضه کننده انواع تابلو برق صنعتی با قیمت و کیفیتی منحصر به فرد می‌باشد. برای مطلع شدن از آخرین قیمت‌ها با فروشگاه تماس حاصل فرمایید.

به دلیل نوسانات قیمت برای اطلاع از قیمت روز انواع مدل های تابلو برق صنعتی و استفاده از فرصت💯 مشاوره رایگان 💯 با کارشناسان نیروترانس از طریق دکمه زیر تماس بگیرید!

ولتاژ تابلو برق صنعتی

تابلو برق mv: این تابلو برق دارای ولتاژ بین ۱۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ است.
تابلو برق lv: این تابلو برق دارای ولتاژ زیر ۱۰۰۰ ولت است.
تابلو برق‌ها با توجه به دو استاندارد امریکایی و بین المللی تهیه و تولید شده است.

جهت تهیه بهترین و مناسب‌ترین تابلو برق صنعتی می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در وبسایت با ما در تماس باشید. یکی از معیار‌های مهم در انتخاب و خرید تابلو برق صنعتی قیمت تابلو صنعتی است. برند‌های اورجینال دارای قیمت بیشتری نسبت به سایر تابلو‌ها است.

تابلوها برای توزیع ایمن برق در تاسیسات تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تابلو برق یکی از اجزای سیستم توزیع الکتریکی است که ضمن تأمین کننده قطع کننده مدار یا فیوز محافظ برای هر مدار در محفظه مشترک، یک منبع تغذیه برق را به مدارهای شاخه‌ای تقسیم می‌کند.

تابلوها معمولاً دارای حداکثر ولتاژ ۶۰۰ Vac / Vdc وحداکثر درجه گذرگاه ۶۰۰۰ A هستند و برای مطابقت با استاندارد UL891 و NEMA PB2 طراحی شده اند.
قیمت تابلو برق صنعتی به نوع نصب نیز بستگی دارد. برخی تابلو برق‌ها مناسب برای فضای باز هستند و برخی به صورت ایستاده نصب می‌شوند و برخی به صورت دیواری و برخی برای فضای داخلی مناسب هستند. به همین دلیل دارای جنس‌های مختلف بوده و برای موقعیت‌های مختلف استفاده می‌شود.

برای استعلام قیمت دقیق و بروز تابلو برق صنعتی مناسب برای فضای باز و فضای بسته می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید. برای تهیه بهترین و مناسب بترین مدل تابلو برق با ما در تماس باشید.

کاربرد تابلو برق صنعتی

تابلو برق‌های صنعتی از جمله تجهیزاتی هستند که برای نگهداری قطعات و سایر متعلقات برق صنعتی استفاده می‌شود. این تابلو‌ها وظیفه برقراری ارتباط صحیح میان اجزای سیستم را بر عهده دارند. با توجه به نوع تجهیزات پروژه می‌توان تابلو برق مورد نیاز را انتخاب و خریداری نمود.

تابلوبرق صنعتی می‌توانند به عنوان تابلو‌های اصلی استفاده شوند و وظیفه تغذیه نیرو‌های کل مجموعه را بر عهده گیرند. این تابلو‌ها دارای یک یا دو ورودی موازی هستند. برای تهیه و خرید این تابلو‌ها می‌توانید با ما در تماس باشید و مشاوره قبل از خرید دریافت کنید.

از مهم‌ترین موارد کاربرد تابلو برق صنعتی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1- عملیات کنترل سیستم توزیع در شرایط عادی شبکه

2- عملیات حفاظت سیستم توزیع در شرایط غیر عادی شبکه

3- ممانعت از نشتی جریان برق با استفاده از فیوزها و کلیدهای قطع جریان

4- حفاظت از جان افراد در برابر جریان برق در محیط‌های مورد نظر

5- محافظت از تجهیزات داخلی تابلو در برابر عوامل جوی و مداخلات خارجی

6- تقسیم درست و اصولی برق بین تمام تجهیزات الکتریکی

خرید تابلو برق صنعتی

💯 پرفروش ترین و پرکاربردترین مدل های تابلو برق صنعتی 💯

انواع تابلو برق بر اساس طراحی

در طراحی تابلو‌های برق معیار‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از ولتاژ نامی و نوع تجهیزات الکتریکی مورد استفاده و همچنین انواع مدل‌های مدار فرمان و کنترل. تابلو برق می‌تواند اجزای مختلف را نگهداری کند و به صورت یکپارچه و مونتاژ تولید می‌شود.

تابلو برق‌هایی که به صورت یکپارچه تولید می‌شوند امکان جداسازی ندارند و در مدل‌های مونتاژ می‌توان تغییر داد. اجزای داخلی تابلو برق شامل کنتاکتور، بی‌متال، رله کنترل، رله زمانی، کلید سلکتور، کلید غلتکی، آمپرمتر و وات متر و میکروسوئیچ و ترانس جریان است؛ به همین دلیل انواع تابلو برق بر اساس طراحی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

تابلو برق کامپوزیت

تابلو برق Metal Enclosed

تابلو برق Metal Enclosed یکی از مدل‌های تابلو برق است که تمامی تجهیزات الکترونیکی در یک محفظه قرار می‌گیرند و برای اتصال این تجهیزات از کابل استفاده می‌شود. این تابلو امکان جداسازی تجهیزات درونی را ندارد و در صورتی که با مشکل رو به رو شوید امکان خارج شدن از مدار تمامی تجهیزات وجود دارد.

تابلو برق Swing

نوع دیگری از تابلو برق‌های رک تابلو برق Swing نام دارد که درب متحرک دارند و در ابعاد و سایز‌های مختلف تهیه و تولید شده است. از پشت این تابلو برق‌ها تجهیزات به خوبی مشخص هستند و دسترسی به پشت تجهیزات برقی به سادگی امکان‌پذیر است. این مدل دارای درب شیشه‌ای است.

تابلو برق Swing برای محیط‌هایی مناسب است که دارای تجهیزات قوی و مهم هستند و در صورت بروز عیب نیاز به رفع نقص سریع دارند. این تابلو‌ها از قدرت بالایی در حفاظت از تجهیزات الکتریکی برخوردار است و در صورت نیاز دسترسی از جلوی تجهیزات و پشت تجهیزات را فراهم می‌کند.

تابلو برق صنعتی

تابلو برق Compartment Type

تابلو برق Compartment Type از دیگر مدل‌های تابلو برق Metal Enclosed است و تجهیزات قابل جداسازی نیستند و به دو مدل indoor و outdoor تقسیم می‌شود. مدل‌های indoor برای نصب در فضای سر پوشیده مناسب است و مدل‌های outdoor برای نصب در فضاهای سر باز مناسب است و ضد رطوبت می‌باشد.
دارای ویژگی‌های زیر است:

◀️ Busbar: هادی با امپدانس کم که می‌توان چندین مدار الکتریکی به آن متصل کرد.

◀️شینه اصلی: شینه‌ای که می‌توان یک یا چند باند توزیع، واحد ورودی یا واحد خروجی را به آن متصل کرد

◀️شینه توزیع: شینه در یک بخش که به شینه اصلی متصل است و واحدهای ورودی یا خروجی از آن می‌توانند متصل شوند.

◀️ واحد عملکردی: بخشی از مجموعه شامل عناصر الکتریکی و مکانیکی است که به تحقق همان عملکرد کمک می‌کند

◀️ واحد ورودی: واحد عملکردی که انرژی را به مجموعه می‌رساند

◀️ واحد خروجی: واحد عملکردی که انرژی را برای مدارهای خروجی تأمین می‌کند

◀️ ترمینال‌ها: بخشی از مجموعه‌ای است که اتصال کابل ورودی و خروجی و شینه را فراهم می‌کند.

تابلو برق صنعتی Metal Clad

تجهیزات تابلو روکش فلزی با ولتاژ متوسط مطابق با استاندارد C۳۷.۲۰. ۲ یک طراحی محفظه‌ای است که در آن هادی‌های اولیه برای حداکثر ولتاژ نامی مونتاژ کاملاً عایق‌بندی شده‌اند و کلیه اجزای اصلی مدار اولیه با موانع فلزی عایق دار از یکدیگر جدا می‌شوند. این نوع ساخت، احتمال بروز خطاهای ناشی از اتصال در داخل تجهیزات و انتشار خطای بین محفظه‌های حاوی مدارهای اصلی اصلی را به حداقل می‌رساند.

یکی دیگر از انواع تابلو برق‌های صنعتی مدل Metal Clad است که زیر مجموعه تابلو برق Metal Enclosed می‌باشد. در این تابلو برق تجهیزات الکتریکی با کمک قطعه‌های فلزی از یکدیگر جدا می‌شوند و به راحتی می‌توانید چیدمان آن‌ها را تغییر دهید. رفع نقص و عیب‌یابی در تابلوبرق صنعتی Metal Clad بسیار ساده و راحت است و کافی است قطعه معیوب را از این سیستم جدا کنید. در این صورت کل مدار قطع نخواهد شد.

با قطع شدن قسمتی از مدار از وسایل الکتریکی محافظت می‌کند و قسمتهای «فعال» سیستم را برای محافظت از اپراتورها جدا می‌کند، ومنابع مورد استفاده برای تغذیه بار درون سیستم را کنترل می‌کند. این تابلو برق برای سیستم ولتاژ متوسط عمدتا در نیروگاه‌ها، پستهای فرعی، کارخانه‌های صنعتی و معدنی، و همچنین ساختمانهای بلند مرتبه، برای دریافت نیرو و توزیع نیرو، با توابع کنترل، محافظت و تشخیص مدارهای الکتریکی استفاده می‌شود.

خرید تابلو برق ولتاژ متوسط

تابلو برق رک Rack

پانل‌های Rack Mount Paneltronics برای کنترل، نظارت و محافظت از بارهای AC و DC طراحی شده اند. این پنل‌ها از تمام ویژگی‌ها و مزایای پنل‌های Premier Line برخوردار هستند. تابلو برق رک دارای عرض پانل استاندارد ۴۸۲.۶۰ میلی متر و واحد مدولار «U» با ارتفاع ۴۴.۴۵ میلی متر هستند.

از این پانل‌های Rack Mount می‌توان برای پیکربندی سریع و آسان سیستم‌های توزیع برق سفارشی استفاده کرد. آن‌ها انتخاب متنوعی از طرح‌های مدولار را ارائه می‌دهند که به صورت ترکیبی می‌توانند سیستم‌های بزرگ یا کوچکی ایجاد کنند. این مجموعه شامل پنل‌های 12VDC، 24VDC و 120VAC-60Hz، 240VAC-60Hz و 220VAC-50Hz است.

این پانل‌های توزیع حداکثر ۱۰ یا ۲۰ قطع کننده مدار (بسته به مدل) را در یک محفظه جمع و جور قرار می‌دهند و فقط ۲ RU فضا را اشغال می‌کنند. قطع کننده‌های مدار از یک طراحی پلاگین منحصر به فرد استفاده می‌کنند که برای نصب سریع و آسان در هنگام تنظیمات اولیه سیستم برق و همچنین گسترش سیستم در آینده، فقط به دسترسی جلو نیاز دارد. بدنه این تابلو‌ها ضد ضربه و ضد رطوبت است.

تابلو برق کشویی Withdrawable

بر اساس ویژگی‌های ساختاری، تابلو برق صنعتی انواع مختلفی دارد که نوع کشویی به دلیل کاربردی بودن به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع تابلو برق به منظور تولید، توزیع و انتقال جریان الکتریکی در سیستم‌هایی با میزان ولتاژ کمتر از ۶۶۰ ولت به کار گرفته می‌شود. از این رو بیشترین استفاده را در بخش‌هایی مانند ساختمان‌های بلند، شرکت‌های معدن و همچنین هتل‌ها دارد. به دلیل برخورداری از شکلی خاص، کمترین میزان فضا را اشغال می‌کند. بنابراین برای مکان‌هایی که به نوعی محدودیت فضا دارند بسیار مناسب می‌باشد. همچنین از نظر میزان مصرف انرژی وسیله‌ای مقرون به صرفه است.

تابلو برق صنعتی اینورتر

تابلو برق صنعتی اینورتر در اصطلاح سافت استارتر نامیده می‌شود. تابلو برق اینورتر برای کنترل دور الکتروموتور‌ها استفاده بسیار می‌شود. از تابلو برق صنعتی اینورتر برای کنترل دور الکتروموتور‌ها و اثبات درایور‌ها استفاده می‌شود.

این تابلو برق‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که از جمله می‌توان به ولتاژ نامی ۳۸۰ تا ۶۰۰ و جریان نامی بیش از ۲۵۰۰ آمپر اشاره نمود. درجه حفاظت این تابلو IP56 است و فرکانس ۵۰ هرتز و دمای کارکرد منفی ۱۵ تا ۷۵ درجه سانتی گراد را پشتیبانی می‌کند. دارای استاندارد iec614391 است.

برای تهیه و خرید این تابلو برق می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در وبسایت با ما در تماس باشید.

تابلو برق صنعتی اینورتر در ابعاد و اندازه‌های مختلف طراحی و تولید شده است که متناسب با نیاز کار می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین مدل را انتخاب نمایید.

ویژگی تابلو برق صنعتی

قابل اطمینان

با ادامه روند اتصالات و افزایش ظرفیت ایستگاه‌های تولید به یک تابلو برق‌صنعتی معتبر نیازمند هستیم. تابلوبرق برای بهبود اعتماد به سیستم برق بکار گرفته می‌شود و در صورت ایجاد اختلال قسمت از کار افتاده را از سیستم خارج می‌کند.

امکان تشخیص قطعی

وقتی اختلالی در سیستم رخ دهد وظیفه تابلوبرق صنعتی هست اختلال را تشخیص دهد و بدون آسیب به سایر اجزا قسمتی که اختلال در آن ایجاد شده است را از سیستم حذف کند.

عملکرد سریع

وقتی خطایی در یک قسمت از سیستم خطایی رخ دهد تابلوبرق صنعتی باید سریعا آن را شناسایی و رفع کند. اگر سریع وارد عمل نشود خطا به سایر قسمت‌ها هم نفوذ می‌کند و سیستم از کار می‌افتد.

کنترل دستی

تابلو برق‌صنعتی باید کنترل دستی نیز داشته باشد تا در صورت اختلال در کنترل الکتریکی از طریق کنترل دستی آن را کنترل کنیم.

قیمت تابلو برق صنعتی

تابلو برق ولتاژ پایین (LV)

به تابلوبرق صنعتی با یک کیلو ولت ولتاژ، ولتاژ پایین می‌گویند که شامل کلیدها، جداکننده‌های الکتریکی قطع بار، فیوزهای HRC، قطع کننده مدار زمین، MCB، MCCB و… می‌باشد.

تابلو برق ولتاژ متوسط (MV)

تابلوبرق صنعتی با ولتاژ بین ۳ تا ۳۶ کیلو ولت را ولتاژ متوسط یا MV می‌نامند. تابلو برق ولتاژ متوسط انواع مختلفی دارند برخی محفظه درونی فلزی دارند برخی دیگر رویه بیرونیشان فلزی است و انواع دیگر.

نوع رسانای استفاده شده در آن‌ها متفاوت است ممکن است روغن، SFیا خلا باشد. هدف اصلی سیستمMVاین است که در صورت ایجاد خطا صرف نظر از آنکه چه نوعCBدر سیستمMVاستفاده می‌شود جریان را قطع کند. تابلوبرق صنعتی جریان متوسط باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

1. روشن و یا خاموش کردن معمولی کلیدها

2. قطع اتصال جریان کوتاه

3. سوییچینگ جریان‌ها خازنی

4. سوییچینگ جریان‌های قیاسی

5. کاربردهای اختصاصی خود

تابلو برق ولتاژ بالا (HV)

سیستم‌هایی که با ولتاژ برق بالای ۳۶ کیلو وات کار می‌کنند سیستم‌های ولتاژ بالا می‌نامیم. هرچه ولتاژ بالاتر باشد شدت جریان هنگام سوییچینگ نیز بیشتر است؛ پس در ساخت تابلو برق‌صنعتی ولتاژ بالا باید دقت زیادی بکار گرفته شود. قطع کننده مدار ولتاژ بالا یکی از اجزای اصلی HV می‌باشد. در نتیجه قطع کننده مدار ولتاژ بالا باید ویژگی‌های بخصوصی برای عملکرد ایمن و معتبر داشته باشد.

تابلو برق صنعتی سه فاز

تابلو برق صنعتی سه فاز از جمله تجهیزات برق صنعتی است که قابلیت تحمل ولتاژ‌های بالا را دارد. از محفظه‌ای مقاوم از جنس فلز تشکیل شده است که در برگیرنده تجهیزات پنوماتیک است. به صورت کلی وظیفه حفاظت از تجهیزات را بر عهده دارد. تابلو برق صنعتی سه فاز بر طبق اصولی مانند ولتاژ و جریان نامی و تجهیزات الکتریکی و نوع مدار انتخاب می‌شوند.
تجهیزات تابلو برق صنعتی

🔴 کنتاکتور
🔴 بی‌متال
🔴 رله‌ها
🔴 کلید‌های سوئیچ
🔴 تجهیزات اندازه گیری
🔴 ترانس

تابلو برق صنعتی سه فاز در رنگ‌های مختلف تهیه و تولید می‌شود. جهت شناسایی و عیب‌یابی دقیق‌تر بهتر است از رنگ‌بندی‌های مختلف استفاده نمایید. تابلو برق سه فاز عموما با کمک رنگ‌های پودری رنگ‌بندی می‌شود.

ویژگی تابلو برق صنعتی سه فاز

💠 دارای جعبه‌ای فلزی ضدآب

💠 مناسب برای کلاس‌های ۱ و ۲

💠 امکان نصب ریلی

💠 دارای وزن ۹ کیلوگرم

این تابلو برق برای محل‌های مختلف استفاده می‌شود و بهترین موقعیت نصب و پیاده‌سازی آن نزدیک به تجهیزات حفاظتی است. عناصر مختلف صنعتی در آن قرار می‌گیرد و دارای فیلتر پایین گذر جهت محافظ اضافه جریان است. برای سیستم‌های زمین TT استفاده می‌شود.

این تابلو برق با تکنولوژی وریستور اکسید فلزی تهیه شده است و در برند‌های مختلف در بازار عرضه می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تهیه و خرید این تابلو برق‌ها می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در وبسایت با ما در تماس باشید.

درجه حرارت تابلو برق صنعتی

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد؛ تابلو برق در داخل خود تجهیزاتی نظیر کنتاکتور، فیوز، مینیاتوری و غیره دارد. در واقع با عبور جریان الکتریکی از داخل تجهیزات تابلو برق صنعتی؛ دمای داخلی تابلو افزایش پیدا کرده و تولید گرما یا حرارت می‌شود. به غیر از تاثیرات عوامل داخلی؛ بایستی به شرایط محیطی محل نصب تابلو برق صنعتی هم در افزایش میزان حرارت تابلو برق توجه کرد؛ یا شرایط آب و هوایی و اقلیمی منطقه نصب به ویژه در ماه‌های گرم سال بسیار با اهمیت است. افزایش و حتی کاهش دما قادر است بر روی عملکرد مناسب تجهیزات تاثیرات سوئی بگذارد. از این‌رو توجه به دمای داخلی تابلو برق برای جلوگیری از استهلاک، هزینه‌های سنگین تعمیر یا نگهداری و حتی بروز حوادث خطرناک و مرگ‌بار بسیار اهمیت دارد. بالا رفتن دمای داخلی تابلو برق صنعتی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی به شرح ذیل گردد:

1- خراب شدن تجهیزات داخلی و ایجاد حریق داخلی در تابلو

2- کاهش میزان جریان عبوری مجاز به دلیل افزایش دما و بروز خطا در عملکرد صحیح تجهیزات الکتریکی

از این حیث بایستی حتما به این امر مهم توجه داشت که برای تابلوهای قابل نصب در فضاهای بسته میانگین دمای داخلی تابلو بایستی از بین 5- درجه سانتی گراد تا حداکثر 40 درجه سانتی گراد تجاوز ننماید و برای تابوهای نصب شده در فضای آزاد؛ میانگین دمای داخلی تابلو از 40 درجه سانتی گراد تجاوز نکرده و دمای محیطی مناسب تابلو برق صنعتی؛ هم در فصول سرد سال برای مناطق با اقلیم معتدل 25- درجه سانتی گراد و در اقلیم‌های دارای یخبندان و به شدت سرد 50- درجه سانتی گراد است.

انواع تابلو برق بر اساس جنس

تابلو برق‌ها بر اساس جنس به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند که و با توجه به جنس بدنه دارای کاربرد‌های مختلف هستند. انواع تابلو برق بر اساس جنس به صورت زیر است:

تابلو برق فلزی

این تابلو برق‌ها دارای بدنه‌ای فلزی هستند و توسط رنگ‌های الکترواستاتیک رنگ شده اند. این تابلو‌ها از ورقه‌های گالوانیزه تشکیل شده‌اند و در محیط‌های باز نصب می‌شوند. دارای ورق استیل ضد زنگ بوده و به همین دلیل ضد رطوبت هستند. این تابلو‌ها دارای ابعاد و اندازه‌های مختلف هستند. تابلو‌های فلزی از هزینه مناسبی برخوردارند. تابلو برق‌های فلزی در مقابل آتش مقاوم نیستند و امنیت آن‌ها بسیار کم است.

تابلو برق کامپوزیت

این تابلو‌های برق از جنس کامپوزیت هستند به همین دلیل دارای کیفیت بالا و عمر طولانی هستند. بدنه این تابلو برق‌ها از الیاف شیشه‌ای و رزین ترموست تشکیل شده است و دارای ابعاد استاندارد است. کامپوزیت ضد اشعه یو وی است و دارای استحکام بالایی است. از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به ضد حریق بودن اشاره نمود. از این تابلو برق‌ها می‌توان در فضاهای رو باز استفاده نمود.

تابلو برق پلاستیکی

این تابلو برق‌ها دارای بدنه پلاستیکی مقاوم هستند و به خوبی می‌توانند از تجهیزات محافظت کنند. مناسب استفاده در فضای داخلی هستند و میزان قدرت ان‌ها بالا است. هزینه مناسبی دارند و در ابعاد و اندازه‌های مختلف تهیه و تولید شده اند.

تابلو برق پلی کربنات

این تابلو‌های برق از ترکیب رزین و ترموپلاست و الیاف کربن است و صرفا مخصوص استفاده در محیط داخل است. این تابلو‌ها در مقابل اشعه یو وی مقاوم نیستند و بسیار شکننده هستند.

تجهیزات تابلو برق صنعتی

تابلوی برق صنعتی از تجهیزات داخلی بسیار زیادی تشکیل شده است که در واقع ادامه فعالیت تابلو برق و کارکرد مناسب آن منوط و وابسته به تجهیزات داخلی و عملکرد صحیح آن‌ها است. در ادامه مقاله پیش‌رو به اختصار به بررسی هر کدام از این اجزای داخلی و شرح وظایف آن‌ها به صورت اختصار می‌پردازیم:

فیوز

فیوز در واقع قطعه‌ای در تابلو برق صنعتی است که قادر است با ذوب کردن یک یا چند المان خاص؛ به هنگام افزایش میزان جریان از یک مقدار مشخص؛ مدار را باز نگه دارد. در واقع فیوز نوعی رله محسوب می‌شود که وظیفه محافظت در برابر اتصال کوتاه یا جریان اضافی را بر عهده دارد. انواع مختلفی از فیوزها طراحی شده‌اند که طبقه بندی آن‌ها بر اساس میزان ولتاژ و نوع ساختمان قطع کننده است.

کلید مینیاتوری

کلیدهای مینیاتوری به صورت اتوماتیک کار می‌کنند و دارای دو مدل مغناطیسی برای اتصالات کوتاه و بی متالی برای جریانات اضافی هستند. در واقع کار این کلیدهای مینیاتوری در تابلو برق صنعتی؛ محافظت از مدار در شرایط اتصال کوتاه و اضافه جریان است. می‌توان گفت که کلیدها به خاطر فراهم آوردن شرایط کنترل و امنیت بیشتر؛ نسبت به فیوزها خواهان و مصرف کننده بیشتری دارند.

بی متال

بی متال در واقع قطعه‌ای است در تابلو برق صنعتی که نقش محافظت از موتورهای الکتریکی را در تابلو برق صنعتی بر عهده دارد. بی متال در واقع یک قطعه محافظتی حرارتی است که در زمان افزایش میزان حرارت قادر است موتور الکتریکی را از آسیب حفاظت نماید.

کلید قطع جریان برق

این قطعه در تابلو برق صنعتی وظیفه قطع و وصل جریان را به صورت مکانیکی بر عهده دارد؛ ضمنا وظیفه محافظتی در برابر هر یک از شرایط غیر نرمال در شبکه را بر عهده دارد. بایستی توجه داشت که کلیدهای قطع و وصل جریان با انواع مختلف؛ جز اجزای کاربردی تابلو برق صنعتی محسوب می‌شوند که در واقع وظایف کنترل، حفاظت، قطع و وصل یا جداسازی بخش‌های مختلف از یکدیگر را بر عهده دارند.

کلید کامپکت

این کلید از دسته وسایل حفاظت الکتریکی در تابلو برق صنعتی است و در طیف گسترده‌ایی از ولتاژها و فرکانس‌های 60-50 هرتز مورد استفاده قرار می‌گیرد. عموما این کلید زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که جریان بار بیشتر از توان کلید مینیاتوری باشد. عملکرد این کلید از نوع حرارتی یا حرارتی- مغناطیسی است و جریان نامی آن 1000 آمپر است. این کلید سه نقش یا وظیفه اصلی را در تابلو برق صنعتی به شرح ذیل بر عهده دارد:
1- روشن و خاموش کردن
2- حفاظت در مقابل اضافه بار
3- حفاظت در برابر انواع خطاهای الکتریکی مانند اتصال کوتاه یا خطای خط

کنتاکتور

کنتاکتور نوعی قطعه مخصوص قطع و وصلی مدار به صورت مکانیکی است. کنتاکتورها به لحاظ ساختاری و عملکرد شبیه رله‌ها هستند؛ با این تفاوت که کنتاکتورها در تجهیزاتی به کار گرفته می‌شوند که ولتاژ بالا دارند. از کنتاکتورها هم در مدارات قدرت و هم در بخش کنترل در تابلوهای برق صنعتی استفاده می‌َشود.

کلید حرارتی

این نوع از کلیدها هم در داخل تابلو برق صنعتی در دسته کلیدهای حفاظتی قرار می‌گیرند؛ به گونه‌ای که قادر هستند مدار قدرت را به صورت مستقیم قطع نمایند. کلیدهای حرارتی ترکیبی از بی متال و کلیدهای مینیاتوری هستند که وظیفه محافظت از موتور را در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه بر عهده دارند. در واقع با تنظیم درجه یا میزان جریان قادر هستند از هر نوع موتوری محافظت نمایند.

تابلو برق نیروگاه

چراغ سیگنال تابلو برق صنعتی

اجزای تابلو برق

از تجهیزاتی است که وظیفه هشدار و اعلام خبر را بر عهده دارد و می‌تواند خاموش یا روشن بودن یا عیب سیستم را نشان دهد.

یکی دیگر از روش‌های تهیه و خرید تابلو‌های برق، سفارشی‌سازی تابلو‌های برق با توجه به نیاز است. در سفارشی‌سازی تابلو‌های برق می‌توانید تجهیزات مورد نیاز پروژه‌ها را مشخص نموده و سفارش ساخت و طراحی را با کارشناسان ما مطرح نمایید. جهت تهیه و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در سایت با ما در تماس باشید و مشاوره قبل از خرید دریافت کنید.

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق صنعتی

ساخت تابلوبرق صنعتی هم مانند سایر تابلو برق‌ها نیازمند رعایت برخی اصول و قوانین خاص می‌باشد. مسلما هر کدام از تابلو‌های برق در ساختار و تجهیزات به کار رفته دارای تفاوت‌هایی هستند. هر تابلو برق از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود. این قسمت‌ها عبارتند از:

☑️ فیوز
☑️ ترانس جریان
☑️ لامپ سیگنال
☑️ کلیدهای اتوماتیک
☑️ بیمتال
☑️ رله ارت فالت و سی تی کوربالانس
☑️ کلیدهای قطع و وصل

رله حرارتی تابلو برق

لامپ سیگنال تابلو برق

کاربرد لامپ‌های سیگنال یا علامت دهنده در تابلو‌های برق صنعتی برای مشخص کردن عیب‌های ساختار درونی یا خاموش و روشن بودن کلی دستگاه یا وارد شدن خازن به مدار برای نشان دادن فالت تریپ است.
این لامپ‌ها که در اندازه‌های مختلف وجود دارند، برای ولتاژ‌های ۲۴ تا ۲۲۰ ولت قابل استفاده هستند. رنگبندی لامپ‌های سیگنال شامل قرمز، سبز، سفید، نارنجی، آبی، صورتی و زرد است.

هر کدام از این رنگ‌ها معنا و مفهومی دارد و در جای مخصوصی استفاده می‌شود. به عنوان مثال از لامپ سفید در صورت تغذیه مدار فرمان از جریان DC استفاده می‌شود.

لامپ قرمز برای بسته بودن کلید، لامپ سبز برای باز بودن آن و لامپ زرد برای نشان دادن خطا به کار می‌رود. از دیگر کاربرد‌های مهم این لامپ‌ها می‌توان به مواردی همچون:

🔵 مشخص کردن اتصال فاز‌های مختلف در مدار با استفاده از سه لامپ جداگانه

🔵 نمایش وضعیت الکتروموتور (خاموش و روشن بودن آن)

🔵 پیچ تنظیم جریان

کلید اتوماتیک تابلو برق

از کلید‌های اتوماتیک برای حفاظت تجهیزات و اتصالات متصل به تابلو برق در برابر اضافه بار و جریانات اتصال کوتاه استفاده می‌شود. می‌توان گفت عمده تفاوت کلید‌های اتوماتیک با غیر اتوماتیک رله‌های موجود در کلید‌های اتوماتیک است که هر کدام وظیفه خاصی را به عهده دارند.
جالب است بدانید کلید‌های اتوماتیک علاوه بر محافظت از اتصالات ویژگی‌های دیگری نیز دارند. از جمله:

♦️ آماده بودن کلید‌های اتوماتیک برای کار بعد از قطع مدار

♦️ وجود کنتاکت‌های فرعی در این کلید‌ها برای شناسایی وضعیت کلید در حالت قطع و وصل به وسیله چراغ‌های سیگنال

♦️در صورت نصب کلید اتوماتیک بر روی مدار اتصال کوتاه با استفاده از رله موجود در کلید، جریان مدار قطع می‌شود.

به‌روز رسانی در تاریخ 1402/04/07