تعمیر تابلو برق

عیب یابی و تعمیرتابلوبرق تا حد زیادی به نحوه ی آرایش تجهیزات داخل آن و نوع عملکرد آن ها مربوط بوده و لذا از این رو نمیتوان دقیقا یک راهکار و روال مشخصی را به منظور عیب یابی و تعمیر تابلو برق ارائه نمود. بهترین روش جهت عیب یابی و بر اساس آن تعمیر تابلو برق را می توان مراجعه به منوال‌ها و دیتاهای سازنده ی آن دانست.

عدم انجام گرفتن صحیح عملیاتی در داخل تابلو برق لزوما به علت ایراد در ساختار آن نمی باشد. بلکه امکان دارد به علت کارکرد یک اینترلاک باشد. از این رو پیش از هر چیز بایستی به طور کامل با تابلو برق و نحوه عملکرد آن آشنا شویم و سپس اقدام به عیب یابی و تعمیر تابلو برق نماییم.

از جمله بهترین و ابتدایی‌ ترین روش‌های عیب یابی و تعمیر تابلو برق صنعتی چک کردن ظاهری تجهیزات می باشد. شکستن، سوختگی، داغ شدن بیش از حد، ایجاد صداهای غیر نرمال، چفت نبودن اتصالات و موارد مشابه می‌تواند راهنمای مناسبی برای عیب یابی و اقدام به تعمیر تابلو برق باشد.

تابلو برق و کاربرد آن

وظیفه اصلی یک تابلوی برق، کنترل جریان الکتریکی که به تمام نقاط خانه جریان دارد، می باشد. با به کارگیری چیدمان مناسب، این اطمینان حاصل خواهد شد که چراغ ها، لوازم خانگی و وسایل الکترونیکی در صورت نیاز در دسترس هستند.

در عین حال گاهی نیاز به تعمیر تابلو برق فرسوده یا آسیب دیده برای ایجاد محیطی راحت و ایمن پیش می آید. تابلو برق غالبا درون یک جعبه فلزی قرار دارد که به طور معمول با رنگ خاکستری رنگ آمیزی می شود.

در داخل آن ردیف های سوئیچینگ قابل مشاهده است. به آن ها قطع کننده مدار گفته می شود. هر قطع کننده مدار جریان الکتریکی را به بخشی از خانه مدیریت می کند. همچنین یک سوئیچ بزرگ وجود دارد که معمولاً در بالای تابلو قرار دارد. این قطع کننده مدار اصلی است و جریان برق را به کل تابلو برق کنترل می کند.

راه مناسب عیب یابی

عیب یابی تابلو برق

وقتی مدار جریان الکتریکی بیشتری از آنچه برای آن طراحی شده است وارد آن شود، قطع کننده مدار، گرمای اضافی را حس نموده و جریان برق را قطع می کند.

این امکان وجود دارد که به دلایل مختلف قطع کننده ها  خراب شوند. هرچه مکانی که تابلو در آن قرار دارد قدیمی تر باشد، احتمال اینکه با خرابی قطع کننده مدار و در نتیجه نیاز به تعمیر تابلو برق روبرو شوید بیشتر است.

سیستم های الکتریکی قدیمی قادر به تأمین انرژی کافی برای وسایل الکترونیکی مدرن، تجهیزات تهویه مطبوع و لوازم خانگی نیستند.

توجه به فالت‌های ایجاد شده در تجهیزات نظیر رله‌های حفاظتی، لامپ‌ تجهیزات نمایشی همچون آمپرمتر و ولت متر‌ها می‌تواند راهنمای خوبی جهت عیب یابی تابلو برق باشد.

همینطور می توان با مطالعه تاریخچه و سوابق اختلالات و خطا‌های پیش آمده در تابلو برق نیز می‌تواند به عیب یابی و روند تعمیر تابلو برق کمک قابل توجهی نماید. تمامی تنظیمات مرتبط با تجهیزات نظیر بیمتال ها، رله‌های حفاظتی، تایمر‌ها، کلید‌های خودکار کنترل فاز‌ها و … را می‌توان چک کرد تا به طور صحیح تنظیم شده باشد.

جهت چک نمودن درستی عملکرد مدارهای الکتریکی همچون مدارات کنترل و فرمان می توان به نقشه این مدارها نیز مراجعه نمود.
علاوه بر مطالب ذکر شده در بالا به منظور عیب یابی تابلو برق شایانی توان گفت که هر تابلو و تجهیزی تست عیب یابی منحصر به خود را دارد.

کارشناسان متخصص

نیرو ترانس با بهره گیری از متخصصان مجرب و کارآزموده در زمینه تعمیر انواع تابلو برق صنعتی و سنتی در خدمت شما می باشد.

در سریعترین زمان

تنها یک تماس کافی است ، تا کارشناسان نیرو ترانس خود را به محل مورد نظر برسانند و تعمیرات شما صورت پذیرد.

قیمت مناسب

با مناسب ترین قیمت نسبت به سایر رقبا از بالاترین کیفیت بره مند می شوید.

Untitled design (13)

مکان نصب تابلو برق

یک تابلو برق یا پانل یک جعبه سرویس فلزی است که در قالب مرکز کنترل بار عمل می کند. به طور مثال تابلو برق ساختمان، برق شهری را در ورودی خانه پذیرفته و جریان برق را به مدارهای متعدد داخل ساختمان توزیع می نماید. تابلو برق در واقع با استفاده از فیوز یا بریکر از اعمال جریان بیش از حد در مدارهای مختلف جلوگیری می کند.

در هنگام تعمیر تابلو برق با باز کردن در جعبه ی آن می توان به سهولت به تمامی  فیوزها یا مدارهای داخلی تابلو برق دسترسی داشت.

تابلو برق توزیع ساختمان عموما دورتر از نقاط اصلی خانه نگه داشته می شود.

به طور مثال مکانهای احتمالی عبارتنداز:

امکان دارد یک تابلو برق توزیع در بیرون و پشت دیوار ساختمان مسکونی به خصوص برای فیوزهای قدیمی وجود داشته باشد. یک راهکار جهت پیدا کردن تابلو برق ساختمان این است که نخست به بیرون از منزل رفته و در پشت بام رایزر خود را پیدا کنید. تابلو برق قاعدتا باید در کنار رایزر قرار داشته باشد.

Untitled design (14)

عیب یابی و تعمیر تابلو برق آسانسور

تعمیرتابلوبرق آسانسور مستلزم داشتن اطلاعاتی دقیق و آگاهی کامل از اصول سرویس و تعمیر قطعات آسانسور است. یک نصاب یا تعمیر کار حرفه ای بایستی در هنگام عیب یابی موارد بسیاری را چک کند که همه این موارد در لیست عیب یابی و تعمیرات و سرویس کاری آسانسور به طور کامل ذکر شده است.

از جمله ی این موارد نیز تعمیر تابلو برق آسانسور است که از بخش های اصلی و بسیار مهم در آسانسور محسوب می شود. لذا تعمیرتابلو برق  را می توان یکی از بخش های مهم پس از نصب آسانسور دانست که بسیار حائز اهمیت است.

از آنجایی که اعلان تمام حالت ها و وضعیت های قسمت های مختلف یک آسانسور بر عهده ی تابلو برق آن می باشد. نصب و پس از آن عیب یابی و تعمیرات دقیق آن موجب می شود که آسانسور ساختمان دارای عملکرد بسیار خوبی باشد.

گاه ممکن است استفاده های نادرست و غیر اصولی از آسانسور و همچنین بی دقتی نصاب در هنگام نصب تابلو برق مشکلاتی برای خود این تابلو پیش آید. این خرابی ها و اختلالات با نشانه های خاصی قابل تشخیص می باشند.

داشتن آگاهی کامل و نیز آشنایی با این علائم به هنگام عیب یابی  و تعمیر تابلوبرق بسیار کمک کننده خواهد بود. دقت داشته باشید که این کار مستلزم یک تعمیرکار یا سرویس کار آسانسور متخصص و کاربلد است تا به درستی عیوب پیش آمده را تشخیص دهد و سپس درصدد تعمیر آن برآید.

جهت آشنایی کامل با فرآیند تعمیر تابلو برق و عیب یابی آن و همچنین انواع خطاهای پیش آمده در یک تابلو بهتر است به صورت تخصصی در دوره های تجربی این کار شرکت نمایید.

Untitled design (15)

ملاحظات ایمنی به هنگام تعمیر تابلو برق ساختمان

زمانی که درب بیرونی تابلو برق بسته است ، در شرایط عادی و نرمال ادوات داخلی تابلو برق قابل لمس نمی باشد.

اما وقتی به هنگام تعمیرتابلوبرق درب بیرونی آن باز باشد و فیوزها و کلیدهای بریکر قابل مشاهده باشند، تابلو برق باز هم به علت داشتن کاور از برق گرفتگی ایمن خواهد بود.

اما در هر صورت تعمیر تابلو برق ساختمان و کار بر روی آن با وجود درب و کاور باز هم خطرناک می باشد

دقت داشته باشید با وجود اینکه شوک برق ناشی از یک وسیله ، ممکن است کشنده باشد یا خیر ، شوک ناشی از شینه کشی مسی تابلو برق ها صد در صد کشنده خواهد بود.

به هنگام تعمیر تابلو برق ساختمان ممکن است دو سیم مشکی سنگین را که از بالای تابلو وارد آن شده اند دیده باشید. این سیم ها انتهای کابل شبکه توزیع برق هستند که از بیرون وارد ساختمان شما می شوند.

توصیه میشود از لمس این سیمها یا نزدیک کردن هر وسیله ای که اتصال الکتریکی با این سیم ها برقرار میکند خودداری نمایید. توجه کنید که قطع کلید اصلی قطع کننده مدار به هنگام تعمیر تابلو برق لزوماً شما را از خطر برق گرفتگی مصون نخواهد داشت.

چرا که بریکر اصلی برق همه ی مدارات شاخه منزل را قطع می نماید ، اما در نهایت برق شهری ورودی به تابلو برق را قطع نخواهد کرد.

با اینکه اغلب برق کاران به اندازه کافی محتاط بوده اند اما در برخی مواقع به خصوص با استفاده از وسایلی که در دست دارند، همچون پیچ گوشتی ، سیم، سیم چین ، انبردست و… ممکن است به طور بالقوه حتی به هنگام لمس قسمتهای سیم لخت در تعمیر تابلو برق فشار ضعیف شوک الکتریکی را به شما انتقال دهند.