تابلو برق کشویی به یک دستگاه توزیع انرژی الکتریکی مستقل گفته می‌شود. از جمله اجزای این محصول می‌توان به سوئیچ‌های برقی، مبدل و سیستم‌های محافظتی همچون محافظ‌های جریان زمین، حرارتی و… اشاره کرد. تمامی این قطعات به‌منظور توزیع، کنترل و محفاظت از مدارات برقی در تابلوهای برق کشویی تعبیه شده‌اند. در حالت کلی تابلوهای برق کشویی برای کنترل تجهیزات و سیستم‌هایی با بار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌علاوه محیط‌هایی که باید از حوادثی همچون آتش‌سوزی، خطرهای برقی و نوسانات ولتاژ در امان باشند نیز از تابلو برق کشویی استفاده می‌کنند.

خرید انواع تابلو برق کشویی

کاربرد و انواع تابلو برق کشویی

تابلو برق کشویی به دلیل مزایای بسیاری که دارد یکی از پرکاربردترین تجهیزات به شمار می‌رود. این نوع تابلو برق با نیازهای مختلف منبع تغذیه و توزیع برق سازگار است. همچنین می‌توانند به‌صورت گسترده در صنایع دریایی، نیروگاه‌ها، نیروگاه هسته‌ای، گاز، نفت، معدن، پتروشیمی، پالایشگاه، پست‌های انتقال و فوق توزیع، صنایع فولاد، صنایع و کارخانه‌های بزرگ و … مورد استفاده قرار گیرند. امروزه تابلو برق کشویی بسیار پرفروش و پرکاربرد است؛ زیرا این محصول می‌تواند در صورت خرابی قسمتی از تابلو برق انرژی الکتریکی مجموعه را به‌صورت مداوم تأمین کند.

امروزه تابلو برق کشویی در انواع گوناگونی تولید می‌شود و که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

تابلو برق های کشویی مرکز قدرت

این نوع تابلو برای تغذیه تابلوهای MCC مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حقیقت یک نوع تابلوی توزیع به شمار می‌رود و همچنین قابلیت تغذیه چند تابلوی MCC را دارد. در تابلو برق کشویی کلیدها اغلب از نوع هوایی بوده و از پست اصلی قابل‌استفاده هستند.

تابلوهای کشویی مرکز قدرت، یکی از اجزای اصلی و کلیدی دستگاه‌های توزیع برق محسوب می‌شوند. این محصول در صنعت یا ساختمان‌ها به‌منظور کنترل و مدیریت توزیع برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تابلوهای مرکز قدرت دارای کشوهای گوناگونی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به کشوهای مدار قطع، کشوهای مدار کنترل و کشوهای مدار نگهدارنده اشاره کرد. به‌علاوه این نوع تابلو کشویی در دو نوع معمولی و قابل‌برنامه‌ریزی تولید و روانه بازار می‌شود.

در تابلوهای برق معمولی، مدارها و کنترل‌ها به‌صورت ثابت طراحی شده‌اند و توانایی تغییر ندارند. ولی در تابلوهای قابل برنامه‌ریزی، مدارها و کنترل‌ها با برنامه‌ریزی انجام شده قابلیت تغییر دارند. تابلوهای کشویی Power Center از قابلیت‌هایی همچون امنیت، دقت و قابلیت اطمینان بالا برخوردار هستند و به طور معمول در صنایع و ساختمان‌های بزرگ کاربرد دارند.

تابلوهای کنترل موتورها

این دسته از تابلوها جزو انواع پیشرفته تابلوهای مدولار هستند، به‌طوری‌که در این دسته از تابلو برق کشویی هر مدول به‌صورت کشویی متحرک است. تابلوهای برق MCC نمونه‌ای از تابلوهای برق صنعتی هستند که به‌منظور کنترل و مدیریت موتورها و سیستم‌های الکتریکی همچون کمپرسور، پمپ، فن، کنواور و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله اجزای تابلوهای کنترل موتورها می‌توان به فیوزها، سوئیچ‌ها، مبدل‌ها، مدارهای حفاظتی، مقاومت‌ها و سیستم‌های کنترل الکترونیکی اشاره کرد. این نوع تابلو کشویی یک بدنه فلزی قابل‌تعویض دارد که قطعات الکتریکی موردنیاز داخل آن قرار می‌گیرند. به طور معمول این تابلوهای MCC در دو نوع خمیری (Bucket type) و کشویی (Drawer type) تولید و عرضه می‌شوند.

در تابلوهای خمیری، هر مدار به‌عنوان یک واحد جداگانه داخل یک صندوق بسته قرار می‌گیرد. به طور عمده تابلوهای برق کنترل موتور در صنایع بزرگ و پیچیده‌ای همچون صنایع معدنی، فولاد، پتروشیمی، آب و فاضلاب، نفت و گاز و ساختمان‌های بزرگ کاربرد دارند. ضمناً با استفاده از این نوع تابلو برق، می‌توان به‌آسانی موتورها را خاموش و روشن کرد. به‌علاوه قابلیت کنترل و مدیریت سرعت و جهت چرخش موتور را نیز می‌توان به دست گرفت. افزون بر این موارد استفاده از این نوع تابلو اطلاعاتی از مقدار جریان و ولتاژ موتور را نیز به شما ارائه می‌دهد. باتوجه‌به اینکه فرآیند نصب و تعویض قطعات داخلی تابلوهای MCC سریع و آسان است، تعمیر و نگهداری آن‌ها به‌سادگی صورت می‌گیرد.

تابلو برق‌های ماژولار

انواع پیشرفته تابلوهای فیکس حالت ایستاده دارند و هر فیدر به‌صورت یک ماژول در تابلو برق کشویی نصب شده است. همچنین این محصول از طریق یک صفحه فلزی از فیدر بالایی و فیدر پایینی خود جدا می‌شود. تابلو برق‌های ماژولار از نظر دسترسی به سرکابل در دو نوع طبقه‌بندی می‌شوند:

منظور از این نوع تابلو برق این است که با قابلیت جداشدن به قسمت‌های کوچک‌تر دسته‌بندی شده است. به طور معمول این تابلو برق‌ها از ماژول‌های کوچکی ساخته شده‌اند که در صورت نیاز، می‌توان آن‌ها را به طور جداگانه جایگزین کرد.

از جمله مزایای تابلو برق‌های ماژولار، می‌توان به‌سهولت در جابه‌جایی و جایگزینی ماژول‌های معیوب، کاهش زمان تعمیر و بازدید، کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات و سهولت در افزایش ظرفیت دستگاه اشاره کرد.

به‌علاوه این نوع تابلوهای برق کشویی از لحاظ انعطاف‌پذیری و سازگاری با نیازهای گوناگون، بسیار مناسب و مفید هستند.

دسترسی از پشت

در این نوع تابلو برق از طریق پشت دستگاه می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

دسترسی از جلو

به طور معمول در این نوع تابلوها، در کنار درب اصلی تابلو، درب کوچکی به نام درب کناری وجود دارد که از طریق آن، اتصالات کابل‌ها به فیدرها متصل می‌شوند. در ضمن این سلول‌ها را می‌توان باتوجه‌به محل ورود سر کابل‌های ورودی و خروجی به دو دسته ورود از بالا و ورود از پایین طبقه‌بندی کرد.

انواع تابلو برق کشویی

مزایای استفاده از تابلو برق‌ کشویی

همان‌طور که گفته شد تابلو برق کشویی در صنایع گوناگونی کاربرد دارد. زیرا به‌منظور کاهش هزینه‌ها و استفاده از حداکثر فضای موجود در پروژه‌ها از این نوع تابلو برق بهره می‌برند. در تابلوهای برق کشویی می‌توان تعداد فیدرهای زیاد با مدارهای کنترلی پرحجم را در یک سلول قرارداد. در صورت بروز خطا در هر کدام از تجهیزات درون کشو، بلافاصله سیگنال خطا و یا سیگنال خاموشی فعال می‌شود. سپس اپراتور در کمترین زمان ممکن می‌تواند آن کشو یا مدار را از سلول خارج کند و کشوی دیگر را جایگزین آن کند. در هنگام تعمیر و نگهداری به آسانی می‌توان فیدرها را از سلول‌های کشویی خارج کرد. نکته قابل‌توجه این است که باتوجه‌به مزایا و امکانات کامل این تابلو برق کشویی، استاندارد بیشتری برای ساخت تابلو لازم است. از این‌رو بعضی از مهم‌ترین مزایای تابلوهای برق کشویی به شرح زیر هستند:

1. استحکام و دوام بالای بدنه

2. قابلیت تنظیم آسان قطعات بدنه

3. در هنگام تعمیر نیازی به قطع جریان اصلی ندارد.

4. کشوهای این تابلوهای برق قابلیت تعویض دارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را با کشوهای جایگزین یدکی از همان نوع و مشخصات تعویض کرد.

این مزایا سبب می‌شود قطعی برق در یک واحد صنعتی به کمترین مقدار ممکن می‌رسد. بنابراین این دسته از تابلوها در مکان‌هایی استفاده می‌شوند که SASقطعی برق فیدر باعث زیان و خسارت‌های بسیاری می‌شود.

فروشگاه نیرو ترانس نمایندگی رسمی کارخانه c1 الکتریک تولید کننده انواع ct و pt و یکی از مراجع اصلی فروش پست برق، انواع تابلو برق صنعتی و … می‌باشد.

برای دریافت مشاوره تلفنی از کارشناسان به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.