تفاوت ترانسفورماتور توزیع و قدرت | تفاوت دو ترانسفورماتور پرکاربرد

درک کامل تفاوت ترانسفورماتور توزیع و قدرت

برای توضیح و بررسی تفاوت ترانسفورماتور توزیع و قدرت باید با تعریف اولیه هرکدام از آن ها آشنا شویم که منظور از ترانسفورماتور توزیع چیست؟ و ترانسفورماتور توزیع در کجا مورد استفاده قرار می گیرد؟ در همین راستا هم باید به سوال ترانسفورماتور قدرت چیست؟ هم پاسخ داد. پس از پاسخگویی به هر کدام از این سوال ها میتوانیم ” تفاوت ترانسفورماتور‌توزیع و قدرت ” را مورد بررسی قرار دهیم.

بهتر است که قبل از بررسی سوالات فوق به تعریف اولیه ترانسفورماتور (transformer)بپردازیم که معنی ترانسفورماتور به تنهایی چیست؟

ترانسفورماتور در واقع وسیله و ابزاری است که انرژی الکتریکی را بین دو یا چند سیم پیچ و با استفاده از القای الکترومغناطیسی منتقل می کند. بدین صورت که، یک جریان متغیر در سیم‌ پیچ اولیه ترانسفورتور موجب تولید میدان مغناطیسی متغیر می‌شود که این میدان منجر به ایجاد ولتاژ در سیم‌پیچ ثانویه می‌شود.

تفاوت ترانسفورماتور توزیع و قدرت

ترانسفورماتور توزیع چیست ؟

ترانسفورماتور توزیع در واقع نوعی از ترانسفورماتور است که وظیفه تبدیل نهایی ولتاژ را در شبکه توزیع برق به عهده دارد. ترانسفورماتور توزیع ولتاژ شبکه توزیع فشار متوسط را کاهش داده و سطح ولتاژ مورد نیاز مشترکان را فراهم می‌کند.

ترانسفورماتور توزیع  انواع مختلفی دارد که با توجه میزان توان و نیرویی که دارند انخاب میشوند. به طور مثال اگر به یک ترانسفورماتور توزیع با نیرو کم احتیاج باشد، آن را در بالا و بین تیر برق نصب میکنند که آسیب چندانی به شهروندان و افراد وارد نمی کند. حال اگر به یک ترانسفورماتور توزیع توان بالا نیاز داشته باشیم دیگر نمیتوان آن را بالا و بین تیر برق نصب کرد چرا که ولتاژ بالای آن به مردم آسیب وارد می کند. پس باید برای ترانسفورماتور با توان بالا یک اتاق جداگانه اختصاص داد. منظور از ترانسفورماتور با توان بالا درواقع چیزی بیشتر از 400 کیلو ولت آمپر است.

تفاوت ترانسفورماتور توزیع و قدرت

ترانسفورماتور قدرت چیست ؟

ترانسفورماتور قدرت نوعی دیگر از ترانسفورماتور است که به منظور انتقال انرژی الکتریکی در هر بخش از مدار الکتریکی یا الکترونیکی بین ژنراتور و مدارهای اولیه توزیع مورد استفاده قرار می گیرد. در قسمت فوق به ترانسفورماتور توزیع اشاره کردیم و باید گفت که ترانسفورماتور قدرت و ترانسفورماتور توزیع شباهت بسیار بالایی با یکدیگر دارند و در واقع کاربرد آن ها یکسان است اما ترانسفورماتور قدرت، همانطور که از نامش پیداست از از قدرت بیشتری برخوردار است.

ترانسفورماتور قدرت به 3 دسته تقسیم میشود که به شرح زیر است:

  • ترانسفورماتور قدرت کوچک
  • ترانسفورماتور قدرت متوسط
  • ترانسفورماتورقدرت بزرگ
تفاوت ترانسفورماتور توزیع و قدرت

تفاوت ترانسفورماتور توزیع و قدرت

همه این توضیحات به صورت جداگانه از ترانسفورماتور توزیع و ترانسفورماتور قدرت ارائه شد که راحت تر بتوانیم ” تفاوت ترانسفورماتور توزیع و قدرت ” را بیان کنیم. باتوجه به توضیحاتی که ارائه شد میتوانید تفاوت ترانسفورماتور توزیع و قدرت را خودتان حدس بزنید و به تفاوت بین آن ها پی ببرید.

تفاوت‌ترانسفورماتور توزیع و قدرت به شرح زیر است:

  1. همانطور که در قسمت فوق اشاره شد، از ترانسفورماتور قدرت برای اموری که نیاز به قدرتی و توان بیش از MVA10 دارد استفاده میشود.
  2. ترانسفورماتور توزیع در واقع اندازه و ابعاد بسیار ریزتر و کوچک تری از ترانسفورماتور قدرت دارد.
  3. ترانسفورماتور قدرت از خنک کننده بالایی برخوردار است.

امیدواریم مطلب توضیح تفاوت ترانسفورماتور توزیع و قدرت برای شما مطلبی کامل و کاربری بوده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نظری برای ما کامنت بگذارید تا کارشناسان نیرو ترانس در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

‫5/5 ‏‫(2 نظر)‬
تفاوت ترانسفورماتور توزیع و قدرت
فهرست مطالب
Scroll To Top