نحوه نمونه گیری روغن ترانسفورماتور

علت روغن گیری از ترانس

نمونه گیری روغن ترانسفورماتور (ترانس جریان ct): روغن نمونه گیری حداقل سالی یک مرتبه انجام می‌شود. در برخی مواقع نمونه گیری روغن بیش از یک مرتبه در سال انجام می‌شود. لذا میزان روغن نمونه برای آزمایش عادی ۵۰۰ میلی لیتر است و برای آزمایش‌های اسیدی به صورت ۵۰۰ میلی لیتر تعیین شده است. روغن کیری از ترانس به سبب اطمینان از میزان آلودگی و رطوبت روغن می‌باشد. لذا هنگام نمونه گیری روغن آن را از هوای کثیف دور نگه دارید. همچنین بر تمیزی ظرف نمونه گیری تاکید بسیاری شده است. به همین دلیل جنس ظرف باید از شیشه یا استیل استنلس باشد. در صورتی که ظرف نمونه گیری شما رنگی است، آن را داخل فویل بپیچید تا کاملا غیر قابل نفوذ و غیر شفاف باشد. لذا به هیچ عنوان از ظرف پلاستیکی استفاده نکنید.

بهترین جا برای نمونه برداری روغن

محل نمونه گیری روغن به اطلاعات مورد نیاز وابسته است. نمونه روغن توربین گازی در حالت کلی شامل اطلاعات مفیدی در خصوص وضعیت روانکار و وضعیت داخلی ماشین است. اگر میزان عناصر فرسایشی و فلزی روغن از ویژگی‌های مورد نظر شما باشد، می‌توانید از محل خط برگشت یاتاقان نمونه گیری انجام دهید. اگر میزان آلودگی سیستم روغن کاری؛ برای شما اهمیت دارد، می‌توانید با نمونه گیری قبل و بعد از فیلتر به اطلاعات مد نظرتان دست یابید. در حالت کلی نمونه گیری قبل از فیلتر معمول‌تر است. همانطور که در شکل زیر می‌بینید محل نمونه گیری توربین بخار با نام‌های ایرانی و مپنایی معروف است.

 

🔶از بهترین محل‌های نمونه گیری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

✔️ولو در زانویی لوله‌ها

ولو در زانویی لوله‌ها

محل عبور روغن بعد از تجهیزات شامل موارد ذکر شده در تصویر زیر است:

محل عبور روغن

 

در محل تخلیه مخزن، نمونه گیری روغن ترانسفورماتور انجام نمی‌شود. زمانی این کار قابل انجام است که محل تخلیه مخزن مجهز به تیوب پیلوت باشد که در شکل زیر به نمایش در آمده است:

 محل تخلیه مخزن

حجم نمونه روغن با پارامترهای آزمایش نیز بستگی دارد. آزمایشگاه TESTOIL جهت آنالیز روغن توربین، مقدار نمونه را مطابق با جدول زیر، ارائه داده است:

جدول مقدار نمونه

حجم نمونه گیری روغن ترانزیستور

ظرف نمونه گیری روغن با توجه به میزان ویسکوزیته پر می‌شود. اگر ویسکوزیته روغن از ۳۲ سانتی استوک کمتر باشد، باید ۱.۴ بالای ظرف خالی باشد. چرا که خالی بودن حجم بالای سمپل به این سبب است که در آزمایشگاه بتوان با تکان دادن ظرف، وضعیت نمونه را با وضعیت روغن دستگاه همانندسازی نمود. تمیز بودن ظرف نمونه روغن گیری ترانزیستور نیز از اهمین بالایی برخوردار است. مطابق با استاندارد ISO ۳۷۳۲ سطح تمیزی ظرف با توجه به تعداد ذرات بزرگتر از ۱۰ میکرون به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. تمیز
  2. خیلی تمیز
  3. فوق العاده تمیز

بر این اساس فروشندگان، بسیاری ظرف نمونه گیری روغن ترانزیستور را با حجم و اندازه مختلف ارائه می‌دهند:

جدول فروشندگان

زمان نمونه گیری نیز از موارد مهم تلقی می‌شود. نمونه گیری از روغن زمانی انجام می‌شود که روغن در حال گردش باشد و ماشین در حال کار باشد. لذا دمای روغن باید مطابق با دمای عملیاتی یکسان باشد. از محل حاوی روغن سرد، نمونه گیری انجام نمی‌شود.

مواد لازم برای بررسی روغن

🔶مواد لازم برای بررسی روغن شامل موارد زیر است:

۱- دستگاه اندازه گیری مقدرا فورفورال موجود در روغن ترانس
۲- دستگاه تست گاز کروماتوگرافی پروتابل
۳- دستگاه تست گاز کروماتوگرافی آزمایشگاهی
۴- دستگاه مونیتورینگ گاز کروماتوگرافی ترانزیستور
۵- دستگاه آماده‌سازی نمونه جهت تزریق به گاز کروماتوگراف
۶- دستگاه اندازه گیری ضریب تلفات عایق
۷- دستگاه ااندازه گیری ضریب تلفات عایق
۸- دستگاه اندازه گیری مقدار پی سی بی‌روغن
۹- دستگاه اندازه گیری مقدار مواد بازدارنده موجود در روغن
۱۰- دستگاه تعیین کننده میزان مقاومت در مقابل اکسیداسون
۱۱- دستگاه پورتابل اندازه گیری مقدار آب محلول در روغن
۱۲- دستگاه تصفیه فیزیکی روغن
۱۳- دستگاه آزمایشگاهی اندازه گیری آب محلول در روغن به روش کارل فیشر
۱۴- دستگاه اندازه گیری کشش سطحی
۱۵- دستگاه اندازه گیری اسیدیته روغن
۱۶- دستگاه تعیین ولتاژ شکست روغن
۱۷- دستگاه اندازه گیری سولوفر خورنده احتمالی
۱۸- دستگاه اندازه گیری چگالی روغن
۱۹- دستگاه اندازه گیری نقطه اشتغال روغن
۲۰- دستگاه اندازه گیری ویسکوزیته

🔶از جمله مواد لازم برای بررسی روغن نمونه ترانس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱- محلول کالیبراسیون و مواد مصرفی
۲- محلول کالیبراسیون دستگاه فورفورال
۳- محلول کالیبراسیون دستگاه اندازه گیری مولد بازدارنده روغن
۴- محلول استاندارد
۵- روغن حاوی گاز محلول در روغن
۶- روغن حاوی گاز محلول در روغن
۷- روغن حاوی هیدروژن استاندارد

 

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در نیرو ترانس تماس بگیرید همچنین شما نیز می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در خصوص نمونه گیری روغن ترانسفورماتور با ما به اشتراک بگذارید.

☎️021-33928151

 

بررسی روغن نمونه برداری شده

برای بررسی روغن نمونه برداری شده به موارد زیر دقت می‌شود:

رنگ و شکل ظاهری

گاهی از ظاهر روغن نمونه اطلاعات مناسبی به دست می‌آید. عدم شفافیت محلول عالبا به علت وجود رطوبت می‌باشد. اگر تیرگی بعد از سرد شدن روغن ظاهر شود قطعا به دلیل وجود رطوبت خواهد بود. همچنین اگر موقع برداشتن نمونه روغن که هنوز داغ است، روغن خیلی تیره باشد، توصیه می‌شود مقدار کمی‌ از آن را برای آزمایش جز به جز در لوله آزمایش بریزید تا روغن شفاف شود و سپس به آزمایش ببرید. اگر رنگ خیلی تیره باشد به علت اکسیده شدن روغن خواهد بود. لذا این رنگ تیره به سبب کثیفی و ناخالصی موجود در آن می‌باشد. همچنین اگر روغن دارای بوی اسیدی بالا باشد، به علت فساد و زنگ زدن تانک در بالای سطح روغن است.

اندازه گیری خاصیت اسیدی

دو روش در صنعت برای این امر وجود دارد. روش اول شامل استفاده از فنل فنالئن برای تعیین حالت خنقی روغن است و روش دوم شامل استفاده از قلیای آبی است. در روش اول الکل اتیلیک یا الکل متیلیک صنعتی به نمونه روغن اضافه می‌شود. در نهایت مخلوط شده و جوشانده می‌شود. قبل از تیتر کردن؛ اسید با کمک محلول قلیای استاندارد، جداسازی شده و زیر آن قرار می‌گیرد و به صورت رنگین قابل مشاهده است. رنگ قرمز توسعه یافته توسط فنل فتالئیت در حالت خنثی همیشه قابل تشخیص نمی‌باشد. در روش دوم نیازی به حرارت و مجزا شدن روغن، نمی‌باشد؛ چرا که تغییر رنگ توسط اپراتور قابل مشاهده است. این تغییر رنگ در صورت لزوم تیتر می‌شود تا میزان اسیدیته فورا مشخص شود. لذا از اثر دی اکسید هوا روی نتیجه آزمایش جلوگیری می‌شود.

استفادمت دی الکتریک با ولتاژ شگست

با توجه به اینکه روغن عایق خوب دارای استقامت دی الکتریک بالا است و از متداول‌ترین آزمایش‌ها بر روی روغن نمونه برداری شده می‌توان به تست استفادمت دی الکتریک اشاره نمود. این آزمایش در محل نصب ترانس انجام می‌شود. برای بررسی خاصیت عایق بودن و میزان استفامت دی الکتریک آن را تحت تاثیر ولتاژ متناوب قرار خواهند داد. این ولتاژ به تدریج زیاد می‌شود تا ولتاژ شکست که شامل اولین جرقه میان دو الکترود است کاملا مشخص گردد.

استقامت دی الکتریک از مشخصات شیمیایی روغن پیروی نمی‌کند. ولتاژ شکست تحت تاثیر آب و میزان رطوبت موجود در روغن است. لذا آب به عنوان عامل مخروب روغن شناخته می‌شود. به همین دلیل با توجه به اینکه میزان حلالیت ذرات آب تابعی از درجه حرارت روغن است، تاثیر درجه حرارت روغن روی استقامت دی الکتریک نیز نشان داده می‌شود. میزان استقامت دی الکتریک روغن‌هایی که مورد قبول سازمان استاندارد نیست را با کمک تصفیه فیزیکی یا اسیون تمیز و خشک می‌کنند تا ولتاژ شکست آن بهبود یابد.

منبع تصاویر 

 جهت اطلاعات بیشتر تماس حاصل فرمایید.☎️

021-33928151

✏️پیشنهادات و نظرات خود را درباره مقاله نمونه گیری روغن ترانسفورماتور با ما به اشتراک بگذارید

‫0/5 ‫(0 نظر)
نمونه گیری روغن ترانسفورماتور
فهرست مطالب
Scroll To Top