انواع ترانس جریان

انواع ترانس جریان: ترانس جریان برای اندازه گیری جریان متناوب بالا در یک سیستم استفاده می شود. در واقع انرژی الکتریکی تولید شده در نیروگاه ها از طریق خطوط برق به سیستم های توزیع منتقل می شود و در نهایت می توان از آن برای مصارف خانگی استفاده کرد. سطوح جریان باید در طول توزیع و تولید اندازه گیری شود تا اطمینان حاصل شود که مقدار بهینه به نقاط مختلف در طول سیستم توزیع برق منتقل می شود. معمولاً این جریان مقدار بسیار زیادی دارد، بنابراین نمی توان آن را با آمپرمترهای معمولی اندازه گیری کرد. در این حالت باید از ترانس جریان و ولتاژ استفاده شود که به راحتی مقدار ولتاژ و جریان زیادی را در کل سیستم اندازه گیری کند. ترانس جریان ct انواع مختلفی دارد که با توجه به کاربردهای مختلف، به شش دسته تقسیم می‌شوند:

🔶 ترانفسورماتورهای جریان برای اندازه گیری

🔶 ترانسفورماتورهای جریان برای حفاظت

🔶 ترانسفورماتورهای جریان وند

🔶 ترانسفورماتورهای جریان تولیدی

🔶 ترانسفورماتورهای جریان میله ای

🔶 ترانسفورماتورهای جریان دستی

انواع ترانس جریان

هر یک از انواع ترانسفورماتور جریان از نظر نوع ساخت به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

نوع خشک یا رزینی

نوع روغنی

ترانس جریان روغنی از نظر مدل هسته به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

🔶 هسته بالا

🔶 هسته پایین


پرطرفدارترین مدل های ترانسفورماتور : 📌 انواع ترانسفورماتور 📌


 

انواع ترانس جریان

ترانس جريان ابزار دقيق

ترانس جریان ابزار دقیق تحت عنوان ترانس جریان اندازه‌گیری خوانده می شود. این ترانسفورماتورهای اندازه‌گیری برای اندازه گیری ولتاژ جریان سیستم استفاده می شوند. در تاسیسات الکتریکی نیز برای اندازه گیری ولتاژ های 750 کیلوولت و بیش تر از آن استفاده می شود.. این مدارها ممکن است در مقابل شک الکتریکی قرار بگیرند و وجود ترانس جریان ابزار دقیق نقش حفاظتی را بر عهده خواهد داشت. ترانس می تواند گستره اندازه گیری ابزار اندازه گیری را افزایش داده و آن را از مدار ولتاژ بالا ایزوله نماید. ترانس جریان CT دارای دو هسته است و از دو سیم پیچ اولیه و ثانویه تشکیل شده است. مدلی دیگر از ترانس جریان ابزار دقیق به صورت ترانسفورماتور جریان نوری است؛ این ترانس طبق اثر فارادی فعالیت می‌کند. اجزای این ترانس‌ها شامل موارد زیر است:

ترانسفورماتورهای نوری

الکترونیک حسگر

سیستم‌ کابل کشی بین این دو

در ترانسفورماتور، دو قطعه وجود دارد که در حین طراحی و ساخت به صورت ثابت تعبیه می شوند. یکی ولتاژ ورودی قابل پشتیبانی توسط ترانسفورماتور است و دیگری، ولتاژ خروجی می باشد. میزان قدرتی که جریان از طریق آن منتقل می شود نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است. در حال حاضر، بسته به نسبت دور چرخش ورودی به دورهای خروجی، این امر ولتاژ خروجی را تعیین می کند.
سه توصیف برای ترانسفورماتور وجود دارد: 1. ولتاژ خروجی بیشتر از ولتاژ ورودی است. 2. ولتاژ خروجی کمتر از ولتاژ ورودی است. 3. ولتاژ خروجی با ولتاژ ورودی یکسان است.

ترانس جریان حفاظتی

ترانس جریان حفاظتی برای حفاظت از رله و تجهیزات دستگاه‌ها استفاده می‌شود. این ترانس برای محافظت از سیستم منبع تغذیه نیز قابل استفاده است. ترانسفورماتورهای محافظتی زمانی فعال می شوند که جریان عبوری از مدار ده برابر جریان اسمی باشد. این ترانس دارای انواع مختلفی است و با توجه به اشکال مختلفی که هسته‌ی آن دارد. این ترانس دارای ویژگی‌های زیر است:

🔶 ولتاژ مجاز

🔶 نسبت تبدیل

🔶 کلاس دقت

🔶 قدرت یا همان بردن

🔶 منحنی مغناطیسی

هر ترانسفورماتور جریان حفاظتی یک کار حیاتی و سخت را انجام می دهد و باید به طور دقیق و قابل اطمینان برای مدت زمان طولانی کار کند. SADTEM مبالغ قابل توجهی را در تأسیساتی مدرن سرمایه گذاری کرده است که از جدیدترین فناوری رایانه ای و روباتیک برای دستیابی به بالاترین و سازگارترین استانداردهای کیفیت استفاده می کند. از آنجا که این شرکت می تواند کل فرآیند تولید را مدیریت کند ، می تواند علاوه بر سفارشات استاندارد بزرگ ، پروژه های کوچک و سفارشی مشتریان را نیز در خود جای دهد.

ترانس جريان ابزار دقيق


بهترین انتقال دهنده ولتاژ در سیستم 👈 ترانس ولتاژ pt 👉


ترانس جریان مداخله گر

یک ترانس جریان ct برای کاهش اندازه گیری جریان تا سطوح قابل کنترل، و برای اهداف اندازه گیری و محافظت از مدار استفاده می شود. به عنوان مثال، سه CT می توانند در یک منبع سه فاز برای اندازه گیری جریان جاری برای اهداف صورتحساب استفاده شوند، یا هر سه رسانا می توانند از طریق یک CT واحد عبور کرده و نشتی زمین را جستجو کنند (هرگونه نشتی باعث ایجاد جریان باقیمانده در CT ثانویه می شود که می تواند برای ضربه زدن به یک شکن استفاده شود).

ترانسفورماتور جریان مداخله گر که تحت عنوان انگلیسی Interposing current transformers خوانده می شود؛ دستگاهی است که در ثانویه خود یک جریان متناوب تولید می کند که متناسب با جریان متناوب اولیه خود است. ترانسفورماتور جریان (CT) در جایی استفاده می شود که جریان برای اندازه گیری مستقیم بسیار زیاد باشد یا ولتاژ در مدار اولیه بسیار زیاد باشد، بنابراین جداسازی گالوانیکی بین اولیه و ثانویه به دلایل ایمنی یا فنی مهم است.

ترانسفورماتور جریان wound 

از ترانسفورماتور‌های جریان است که توسط شرکت لومل طراحی و تولید شده است. در اصطلاح نام این ترانسفورماتور سیم پیچی شده است. اندازه جریان ثانویه به تعداد دورهای ترانسفورماتور بستگی دارد. دارای سیم پیچ مخصوص به خود است. کلمپ سیم پیچ اولیه در بالای ترانس و در کنار کلمپ سیم پیچ ثانویه قرار دارد.

🔶از جمله ویژگی‌های این ترانس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

✔️نصب روی تابلو برق توسط گیره‌های مخصوص
✔️کلمپ‌ها پوشیده شده با زبانه‌های متحرک 
✔️با جریان ۵ آمپر و ۱ آمپر ارائه می‌شود.
✔️دارای کلاس دقت ۰.۲ و. ۰۵ و ۱ است.
✔️دارای بدنه ضد حرارت و مقاوم در مقابل آتش سوزی
✔️دارای مقاومت مکانیکی بالا
✔️نصب ریلی

از این ترانس در پلایشگاه‌ها و صنعت بسته بندی، صنعت پتروشیمی و صنعت نیروگاهی و صنعت فولاد و صنعت آزمایشگاه و لاستیک و پلاستیک و ماشین آلات دستگاه‌های برقی استفاده می‌شود. یک ترانسفورماتور ساده دو سیم پیچ است که هر سیم پیچ در یک اندام یا هسته آهن نرم جداگانه است که مدار مغناطیسی لازم را فراهم می‌کند.  

ترانسفورماتور جریان Toroidal

ترانسفورماتور جریان تروئیدی در طیف گسترده‌ای از مدارهای الکترونیکی استفاده می‌شوند: منابع تغذیه، اینورتر و تقویت کننده‌ها که به نوبه خود در اکثر قریب به اتفاق تجهیزات الکتریکی: تلویزیون، رادیو، رایانه و سیستم‌های صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سلف حلقوی و ترانسفورماتور می‌سلف و ترانسفورماتورهای دارای هسته‌های مغناطیسی اجزای الکترونیکی منفعلی هستند که از یک حلقه دایره‌ای یا هسته مغناطیسی مانند آهن ورقه شده، پودر آهن یا فریت تشکیل شده‌اند که در اطراف آن‌ها سیم پیچ می‌شود. این ترانفورماتور‌ها دارای سیم پیچ نیستند.

در این ترانسفورماتور بدون نیاز به قطع مدار می‌توان هسته را باز نموده و سیم را از آن عبور داد. نام این ترانسفورماتور در اصطلاح چنبره‌ای است. اغلب برای مدار‌های مختلف استفاده می‌شود. نصب و راه اندازی آن ساده و سریع است.  

🔶از مهم‌ترین ویژگی‌های این ترانسفورماتور می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
– سایز کوچک‌تر
– کارایی بهتر
– کاهش نویز
– وزن سبک
– دمای پایین
– کاهش سر و صدا
– دارای ولتاژ‌های مختلف هستند.
– دارای امپدانس اولیه کمتر
– دارای انواع مختلف

ترانسفورماتور جریان Toroidal

ترانسفورماتور جریان Bar 

این ترانس جریان اغلب به عنوان ترانسفورماتور سری شناخته شده و دارای هادی حامل جریان هستند. در این ترانسفورماتور در واقع از کابل مدار اصلی به عنوان سیم پیچ استفاده شده و معادل یک دور است به همین دلیل دارای سیم پیچ نیست. از ولتاژ‌های بالای سیستم ایزوله است و در تجهیزاتی استفاده می‌شود که جریان از آن می‌گذرد. در اصطلاح نام این ترانسفورماتور تیغه‌ای است. برای تهیه و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

🔶از ویژگی‌های این ترانسفورماتور می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

✔️قدرت مناسب
✔️بدنه ضد آب
✔️قیمت مناسب
✔️نصب و راه اندازی آسان
✔️وزن سبک
✔️دارای ابعاد متنوع
✔️دارای ولتاژ مختلف
✔️ایمن 
✔️ضد ضربه و ضد حریق

فروشگاه نیرو ترانس عرضه کننده ترانس جریان CT در دو دسته فشار ضعیف و فشار متوسط می‌باشد. در ادامه توضیح مختصری در رابطه با هریک ارائه می‌کنیم.

ترانس جریان فشار متوسط (MV)

کاربری این گونه ترانس‌ها در فضای باز می‌باشد و برای تبدیل جریان ورودی اولیه به مقدار استاندارد در ثانویه می‌شود.

ترانس جریان فشار ضعیف (LV)  

این ترانسفورماتور از سیم پیچ اولیه و سیم پیچ ثانویه تشکیل شده است و در رنج‌ها و ظرفیت‌های مختلف تهیه و تولید شده است. ترانسفورماتور یک دستگاه الکتریکی است که، از اصول القای الکترومغناطیسی، انتقال انرژی الکتریکی از یک مدار الکتریکی را به دیگری، بدون تغییر فرکانس است. انتقال انرژی معمولاً با تغییر ولتاژ و جریان صورت می‌گیرد. ترانس ولتاژ AC را افزایش یا کاهش می‌دهد.

ترانس‌ها برای پاسخگویی به نیازهای متنوعی استفاده می‌شوند. برخی از ترانس‌ها می‌توانند چندین طبقه باشند، مانند نوعی که در ایستگاه تولید برق وجود دارد یا به اندازه کافی کوچک برای نگه داشتن در دست شما، که ممکن است با گهواره شارژ دوربین فیلمبرداری استفاده شود. از هر شکل و اندازه‌ای که باشد، هدف ترانسفورماتورها تبدیل نیروی الکتریکی از یک نوع به نوع دیگر است. امروزه انواع مختلفی از ترانسفورماتورها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این منبع نگاه دقیق‌تری به ترانسفورماتورهای قدرت، خودکار، ترانسفورماتورهای توزیع، ترانسفورماتورهای ابزار، ترانسفورماتورهای جداسازی، ترانسفورماتورهای بالقوه و ترانس‌های فعلی خواهد داشت.

🔶از جمله ویژگی‌های ترانس جریان فشار ضعیف می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

✔️قیمت مناسب
✔️مناسب ولتاژ‌های ضعیف
✔️دارای وزن کم

ترانس جریان فشار ضعیف (LV) برای مدار‌هایی با فشار کم استفاده می‌شود. جهت تهیه و خرید این ترانس می‌توانید با ما در تماس باشید.

ترانسفورماتور جریان Bar 

ترانس جریان هسته بالا

ترانس جریان هسته بالا از جمله ترانس‌هایی است که هادی در آن از دالخ حلقه‌ای عبور می‌کند و سیم پیچ ثانویه دور هسته پیچیده شده است. ثانویه در این ترانس‌ها بالا است و به همین دلیل هسته بالا نام دارند. در این مدل ترانس سیم پیچ‌ها داخل عایق روغن قرار داده می‌شود و از جعبه عایق عبور داده می‌شوند. جهت ایجاد عایق تعداد زیادی دور کاغذ پیچیده می‌شود. در بالای این ترانس‌ها فضای خالی وجود دارد که به علت انبساط و انقباض بالا و پایین می‌شود.

ترانس جریان هسته پایین

در این تراسن هادی داخل بوشینگ قرار دارد و قسمت پایین یو شکل داخل تانک ثابت شده است. اطراف هادی به وسیله کاغذ پوشیده شده است و داخل روغن قرار دارد. سیم پیچ‌های ثانویه به صورت حلقه هستند و دور هادی پیچیده شده اند. با عبور جریان ترانس گرم می‌شود. این ترانس دچار لرزش‌های ناگهانی می‌شود و استفاده از آن در مناطق زلزله‌خیز توصیه نمی‌شود. البته راه‌های بسیاری جهت گرفتن لرزش ترانس جریان هسته پایین وجود دارد که می‌توان به استفاده از دستگاه تصفیه روغن اشاره نمود.

سخن آخر

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ انواع ترانس جریان می‌توانید با کارشناسان ما در نیروترانس تماس بگیرید. شما می‌توانید تجربیات و نظرات خود را در خصوص انواع ترانس جریان با ما به اشتراک بگذارید.✏️

بروزرسانی 1401/09/09

‫5/5 ‫(1 نظر)
انواع ترانس جریان
فهرست مطالب
Scroll To Top